
Schematy Pracy

Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...
TEMAT: Poznajemy Azję z Mulan, Alladynem i Kung-fu Pandą.
Cel główny: Wsparcie całościowego rozwoju dzieci w przedszkolu poprzez zajęcia ruchowe, poznawcze, społeczne i emocjonalne przeprowadzone w oparciu o ulubione filmy animowane, których akcja rozgrywa się w Azji.
Cele operacyjne. Doświadczenia w obszarach rozwojowych:
Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:
- uczy się, które zwierzęta występują w Azji,
- uczy się sposobu kontrolowania emocji za pomocą regulacji oddechu,
- poznaje nowe wiadomości na temat Azji, Arabii i Chin: kultury, obyczajów, tradycji, sztuki, architektury, ciekawostek,
- porównuje,
- znajduje cechy wspólne i różnice,
- analizuje i wyciąga wnioski,
- poprawnie analizuje i wykonuje polecenia nauczyciela,
- rozwija twórcze myślenie,
- uważnie słucha,
- ćwiczy koncentrację uwagi i pamięć,
- uczy się ruchowej reprezentacji haseł do zabawy w kalabury i odtwarza je z pamięci.
Społeczny obszar rozwoju. Dziecko:
- uczestnicy we wspólnych zabawach ruchowych z poszanowaniem przestrzeni,
rówieśników,
- wspiera inne dzieci w wykonywanych ćwiczeniach, zabawach i zadaniach,
- wyraża zainteresowanie społecznościami żyjącymi w Azji, o innej kulturze, wierzeniach, wyglądzie,
- współpracuje w duecie, grupie i całym zespole,
- uczy się przejmowania roli w zespole,
- naśladuje zachowania społeczne nauczyciela,
- ćwiczy i bawi się dbając o przestrzeganie zasad fair-play,
- wyraża troskę o innych podczas zachowywania ciszy w trakcie ćwiczeń oddechowych i relaksacyjnych,
- wyraża zainteresowanie społecznościami odmiennymi kulturowo i wyraża wobec nich otwartość i życzliwość.
Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:
- rozwija umiejętność naśladowania pokazywanych przez nauczyciela ruchów,
- ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową,
- rozwija umiejętność poruszania się do rytmu,
- rozwija umiejętności regulacji oddechu,
- rozwija umiejętność trwania w pozycji bez ruchu,
- rozwija kreatywne podejście do zabaw ruchowych,
- orientuje się w obszarze własnego ciała i przestrzeni podczas zabaw ruchowych,
- wykonuje zadania motoryki małej i ruchy precyzyjne,
- wykonuje zadania i ćwiczenia wspierające rozwój integracji sensorycznej.
Emocjonalny obszar rozwoju. Dziecko:
- wyraża entuzjazm podczas zabawy tanecznej, ruchowej,
- uspokaja się podczas ćwiczeń oddechowych,
- okazuje cierpliwość przed wykonaniem zadania w odpowiedniej kolejności,
- uczciwie przestrzega zasad podczas zabaw o charakterze sportowym,
- wspiera rówieśników w czasie zadań o charakterze sportowym, kibicuje, życzy im sukcesu,
- rozwija naturalną dla dziecka otwartość i tolerancję wobec odmiennych kultur,
- uspokaja się i relaksuje po wysiłku.
Metody i techniki:
taniec, ćwiczenie oddechowe, obserwacja, prezentacja, pogadanka, ćwiczenia gimnastyczne z elementami jogi, zabawa plastyczna, puzzle, ścieżka sensoryczna, kalambury, memo, relaksacja.
Narzędzia, materiały:
- karty zabaw „Bajkofigle” autorstwa Moniki Litwinow i Mateusza Rogalskiego,
- głośnik i utwór muzyczny „Zwierzogród”,
- mapa świata,
- zdjęcia prezentujące charakterystyczne dla Azji obrazy: chińskiej porcelany, azjatyckiego posiłku, drzew kwitnącej wiśni, tradycyjny japoński strój, słoń w Indiach, itp.
- papierowe kubeczki, cienkie pędzelki i farby,
- chustka, którą będzie można zasłonić oczy,
- tradycyjna chińska muzyka, balony,
- ilustracje/kolorowanki z bajki „Mulan”, kartki, kleje, kredki,
- zdjęcia prezentujące kulturę arabską: ubiór, jedzenie, budynki, sztukę, muzykę, itp.,
- elementy potrzebne do zbudowania ścieżki sensorycznej, np. obręcze hula-hop, gumy gimnastyczne, gumy do skakania, folia bąbelkowa, pachołki, koce, itp.,
- zdjęcia prezentujące kulturę Chin,
- zdjęcia i filmy prezentujące pandy,
- niedźwiedzie memo.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa powitalna: zwierzęta w Azji.
Przygotuj głośnik i utwór taneczny, np. „Wystarczy chcieć” z bajki pt. „Zwierzogród”. Podczas jego odsłuchiwania dzieci będą się zamieniały po kolei w zwierzęta, które zamieszkują kontynent azjatycki, np. w słonia (poruszają się powoli, ostrożnie stawiając swoje wielkie nogi), w węża (ciało wije się i wydajemy odgłosy sssssssyczenia), tygrysy (chodzimy na czworakach, udajemy, że jesteśmy jak kody, które są zwinne, ich ruchy są płynne i delikatne), czaple (stajemy raz na jednej, raz na drugiej nodze machając przy okazji skrzydłami), aligatory (pełzamy czworaczo po dywanie udając machanie olbrzymim ogonem), itp. W czasie refrenu zamieniamy się w dzieci, by wyskakać z siebie jak najwięcej energii. Możemy to robić w miejscu, kręcąc się w kółko, do przodu, do tyłu czy na boki.
2. Ćwiczenie oddechowe – trąba słonia.
Po tak intensywnej zabawie ruchowej połóżcie swoją dłoń na klatce piersiowej i poczujcie bicie serca. Jest mocne i szybkie, można odnieść wrażenie, że zaraz wyskoczy z piersi. Teraz wyobraźcie sobie, że zamieniacie się słonie. Usiądźcie na kolanach w taki sposób, aby pośladki oparły się na piętach. Złączcie dłonie kładąc jedną na drugiej i wyciągnijcie ręce przed siebie. Wyobraźcie sobie, że to jest wasza trąba. Weźcie głęboki wdech (podnosimy pośladki z pięt, prostujemy ciało tak, aby kąt między udem a łydką był prosty) wyciągając trąbę wysoko do nieba, a następnie wydech, wracając do poprzedniej pozycji. Wykonajcie ćwiczenie najwyżej dziesięć razy i odpocznijcie. Sprawdźcie teraz, w jaki sposób bije serce – jest dużo spokojniejsze, prawda? Podobnie się dzieje, kiedy jesteśmy zaniepokojeni, boimy się czegoś lub spotka nas coś stresującego. Nasze serce bije wtedy mocno i mamy wrażenie, że nie jesteśmy w stanie nad tym zapanować. Tymczasem kilka głębokich wdechów i wydechów pomoże nam wrócić do stanu równowagi, zapanować nad emocjami, aby móc poradzić sobie z trudną sytuacją.
3. Z bajkami po mapie.
Pokaż dzieciom mapę świata. Wskaż, gdzie jest Europa, a w niej Polska, gdzie zaś Azja. Zwróć ich uwagę na kilka najważniejszych informacji o Azji, które mogą wydać im się ciekawe:
- jest to największy kontynent na świecie (możecie zrobić doświadczenie, dzięki któremu udowodnicie to stwierdzenie, np. wykorzystując sznurek, za pomocą którego otoczycie każdy kontynent i porównacie ze sobą długości),
- na jednym kontynencie występuje klimat arktyczny...
Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...