Schematy Pracy

Schematy Pracy

Zobacz nasze zbiory
Gotowe pomysły

Gotowe pomysły

Zobacz nasze zbiory

Scenariusze

Image

Scenariusze

Nowości na blogu

Dzień Leniwych Spacerów (19.06) - las i mindfunlness

Dzień Leniwych Spacerów (19.06) - las i mindfunlness

Zajęcia z cyklu "Nauka poszła w las"

Cel ogólny zajęcia: Wsparcie całościowego rozwoju podczas aktywności na świeżym powietrzu, w lesie z elementami praktyki mindfulness.

Cele operacyjne: Doświadczenia w obszarach rozwojowych:

Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:

- uczy się nowych słów i pojęć, takich jak: kąpiele leśne, uważność,

- ćwiczy spostrzegawczość,

- uważnie słucha,

- ćwiczy koncentrację uwagi i pamięć,

- odpowiada na pytania na temat wysłuchanego wiersza,

- poprawnie wskazuje i rozróżnia elementy wiersza,

- uzasadnia swój wybór, analizuje i wyciąga wnioski, rozwiązuje problemy,

- zapamiętuje sposób wykonywania ćwiczeń,

- porównuje, wskazuje cechy wspólne i różnice,

- trenuje skupienie i koncentrację,

- kreatywnie i samodzielnie tworzy pozycje gimnastyczne,

- wykonuje leśną mandalę w sposób kreatywny,

- uspokaja oddechy podczas ćwiczenia wymagającego dodatkowej koncentracji.

Społeczny obszar rozwoju. Dziecko:

- naśladuje zachowania społeczne nauczyciela,

- współpracuje w grupie w trakcie zadań zespołowych,

- wspiera rówieśników we wspólnych zadaniach,

- ćwiczy dbając o przestrzeganie zasad fair-play,

- dba o jak najlepsze wykonanie zadania w zespole jako współodpowiedzialny za wynik członek,

- wyraża troskę o innych podczas zachowywania ciszy w trakcie ćwiczeń relaksacyjnych i oddechowych.

Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:

- orientuje się w obszarze własnego ciała podczas zabaw ruchowych i tanecznych,

- ćwiczy percepcję słuchową,

- wykonuje ćwiczenia podczas zabaw ruchowych,

- naśladuje ruchy i ćwiczenia wykonywane przez nauczyciela z zakresu motoryki dużej i małej,

- ćwiczy mięśnie posturalne i motorykę kończyn górnych podczas zabaw ruchowych,

- rozwija zmysły poprzez ćwiczenia słuchowe i dotykowe,

- rozwija integrację sensoryczną,

- wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe,

- wykonuje zadania motoryki małej i ruchy precyzyjne,

- reaguje ruchowo na bodźce słuchowe i dotykowe (wiatr),

- wykonuje ćwiczenia z elementami jogi dla dzieci poprzez samodzielne i pomysłotwórcze aktywności ruchowe,

- rozwija umiejętność utrzymywania równowagi,

- utrzymuje wybraną pozycję ciała w bezruchu,

- oddycha miarowo, celowo wydłużając kolejne wdechy i wydechy.

Emocjonalny obszar rozwoju. Dziecko:

- okazuje troskę wobec samego siebie i przyrody podczas leniwych spacerów,

- wyraża entuzjazm podczas ćwiczeń ruchowych,

- okazuje cierpliwość przed wykonaniem zadania w odpowiedniej kolejności,

- wspiera inne dzieci w wykonywaniu ćwiczeń,

- wyraża ekspresję emocjonalną podczas wykonywania mandali leśnych,

- uspokaja się i relaksuje po wysiłku.

 

Metody i techniki:

- przytulanie drzew,

- kąpiele leśne,

- zabawa ruchowa,

- ćwiczenia pamięci,

- pogadanka, dyskusja, prezentacja,

- samodzielna interpretacja dzieła,

- burza mózgów,

- ćwiczenia na koncentrację uwagi,

- gry zespołowe i w parach,

- zabawa naśladowcza,

- zabawa słuchowa,

- ścieżka sensoryczna,

- praca plastyczno-techniczna,

- gimnastyka z elementami jogi dla dzieci,

- zabawa na orientację,

- ćwiczenia oddechowe,

- relaksacja.

 

Narzędzia, materiały:

- koce i/lub poduchy do siadania,

- wiersz M. Litwinow pt. „Leśne człap-człap”,

- ilustracje: leśnej ścieżki, liści, słońca, kory, kwiatów, nory, lisa, sowy, leśnika, ptaka leśnego (np. dzięcioła), żołędzi, grzybów, domu i drzew oraz sarny, jelenia, jeża, wiewiórki, wilka, zająca, jagód i poziomek, motyli, mrowiska, strumienia, ulicy, orła,

- żołędzie i kasztany,

- ilustracje z mandalami.

 

PIGUŁKA WIEDZY DLA NAUCZYCIELA:

- mindfulness to trening uważności, ćwiczenie umysłu,

- to stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego doświadczamy w chwili obecnej,

- nawiązuje do różnych technik medytacyjnych,

- jest świadomym kierowaniem uwagi na to, czego doznaje się w danej chwili – TU I TERAZ,

- jest doświadczaniem stanu obecnego bez zastanawiania się nad tym,

- wspiera wyciszanie emocji i myślenia,

- polega na odbieraniu świata bez zniekształcających poglądów,

- redukuje stres, wspiera w radzeniu sobie z trudnymi emocjami, wspiera w walce z depresją, uzależnieniami czy zaburzenia odżywiania, zaburzeniami lękowymi, bezsennością, redukuje zmęczenie, apatię, rozdrażnienie, cierpienie przez chroniczne doświadczanie bólu,

- względem dzieci (najmłodszych, również tych w wieku przedszkolnym) uczy sztuki koncentracji, rozwija umiejętność relaksowania się, uspokajania się, uczy czerpania energii z życia, wspiera w rozwijaniu umiejętności cieszenia się z drobiazgów, rozwija współczucie, uczy cierpliwości, pomaga w rozwoju pełni swoich możliwości, pozwala lepiej zrozumieć siebie, rozwija umiejętność odczytywania własnych emocji, buduje odporność na stres, poprawia umiejętności społeczne,

- dorośli (rodzice i nauczyciele) również uczą się panowania nad emocjami, redukują rozdrażnienia, stres, mają większy dostęp do zasobów osobistych, wzmocniają swoje poczucie własnej wartości, doświadczają porządku i poczucie równowagi w zabieganym dniu, uspokajają się, wyciszają, relaksują, otrzymują możliwość spotkania samej/samego ze sobą, doświadczają zwiększającej się świadomości w decyzyjności,

- przynosi najlepsze efekty, gdy praktykowana jest codziennie, nawet przez kilka minut,

- w pracy z dziećmi warto pamiętać, że pierwszy relaks trwa chwilę, nie warto skupiać się na presji idealnego wyciszenia, mindfulness to też zabawa, nie każdy pomysł na ćwiczenie jest dobry w dany dzień, warto podążać za energią dzieci,

- podczas praktyki uważności mówimy o sprawstwie: kontrolujesz swój oddech, wzmacniasz mięśnie, kształtujesz pozytywne myśli, życzysz jak najlepiej innym, panujesz nad emocjami, codzienne spotkania ze swoją sprawczością wzmacnia poczucie własnej wartości, buduje pewność siebie i kreuje wyobrażenie samego siebie jako osoby, która ma siłę oddziaływania; ten fenomen mindfulness wpływa równomiernie na poczucie własnej wartości dorosłych, młodzieży, jak i na najmłodszych,

- badania wykazały, że już po 8 tygodniach regularnych ćwiczeń zaobserwowano zmiany w strukturze mózgu, takie jak: rozrost hipokampu (pamięć, reakcje emocjonalne), zmiany w korze przedczołowej (logiczne myślenie, podejmowanie decyzji, uczenie się) czy skurczenie ciała migdałowego (system walki, ucieczki i znieruchomienia).

 

Grupy wiekowe: starsze przedszkolaki.

 

Przebieg zajęć:

  1. Zabawa powitalna – Powitanie z drzewami

Wiosna oddycha już pełną „piersią” leśnej fotosyntezy. Przeprowadź proponowany scenariusz w lesie lub w parku. Weźcie koce lub poduchy, na których będziecie mogli usiąść. Znajdźcie dogodne miejsce do zajęć. Na przywitanie poproś uczestników...

ZYSKAJ PEŁNY DOSTĘP

Od momentu zakupienia abonamentu masz dostęp do 100% treści zamieszczonych w Kopalni! Każdy artykuł wyświetli się dla Ciebie od początku do końca, jak również odkryjesz wiele nowych, do tej pory niewidocznych materiałów!

Nie mam jeszcze konta

Nic prostrzego! Zyskaj pełen dostęp i ciesz się:
Pełnymi scenariuszami, prgramami, narzędziami, zabawami, metodykami 24 godziny na dobę!
Odkrywaniem cotygodniowych nowości!

Masz już konto?

Koniecznie się zaloguj i sprawdź, o ile więcej materiałów dla Ciebie przygotowaliśmy!

Nowości na blogu

Bajarnia
Centrum Terapii i Edukacji Bajarnia powstało w 2011 roku z inicjatywy doktor pedagogiki, Moniki Litwinow. Przez 12 lat 7 kynoterapeutek i 3 bajkoterapeutów prowadziło zajęcia edukacyjne i terapeutyczne w ponad 150 placówkach. Od 2017 roku firma dystrybuowała czasopismo metodyczne "Zajęcia z Psem" wydając 35 numerów. Od samego początku Bajarnia szkoli kynoterapeutów w całej Polsce i w formule online. Zebrane doświadczenie zaowocowało powstaniem nowej odsłony – Kopalni Bajarni.
Menu
Informacje
Nasze social media
Copyright © 2022 Bajarnia. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Bajarnia
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer adipiscing erat eget risus sollicitudin pellentesque et non erat. Maecenas nibh dolor, malesuada et bibendum a, sagittis accumsan ipsum. Pellentesque ultrices ultrices sapien, nec tincidunt nunc posuere ut.
Menu
Informacje
Nasze social media
Copyright © 2022 Bajarnia. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Publish modules to the "off-canvas" position.

© Copyright 2025 Kancelaria by Codeideas. Wszelkie prawa zastrzeżone.