
Schematy Pracy

Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...
Zajęcia z cyklu "Nauka poszła w las"
Cel ogólny zajęcia: Wsparcie całościowego rozwoju podczas aktywności na świeżym powietrzu, w lesie z elementami praktyki mindfulness.
Cele operacyjne: Doświadczenia w obszarach rozwojowych:
Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:
- uczy się nowych słów i pojęć, takich jak: kąpiele leśne, uważność,
- ćwiczy spostrzegawczość,
- uważnie słucha,
- ćwiczy koncentrację uwagi i pamięć,
- odpowiada na pytania na temat wysłuchanego wiersza,
- poprawnie wskazuje i rozróżnia elementy wiersza,
- uzasadnia swój wybór, analizuje i wyciąga wnioski, rozwiązuje problemy,
- zapamiętuje sposób wykonywania ćwiczeń,
- porównuje, wskazuje cechy wspólne i różnice,
- trenuje skupienie i koncentrację,
- kreatywnie i samodzielnie tworzy pozycje gimnastyczne,
- wykonuje leśną mandalę w sposób kreatywny,
- uspokaja oddechy podczas ćwiczenia wymagającego dodatkowej koncentracji.
Społeczny obszar rozwoju. Dziecko:
- naśladuje zachowania społeczne nauczyciela,
- współpracuje w grupie w trakcie zadań zespołowych,
- wspiera rówieśników we wspólnych zadaniach,
- ćwiczy dbając o przestrzeganie zasad fair-play,
- dba o jak najlepsze wykonanie zadania w zespole jako współodpowiedzialny za wynik członek,
- wyraża troskę o innych podczas zachowywania ciszy w trakcie ćwiczeń relaksacyjnych i oddechowych.
Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:
- orientuje się w obszarze własnego ciała podczas zabaw ruchowych i tanecznych,
- ćwiczy percepcję słuchową,
- wykonuje ćwiczenia podczas zabaw ruchowych,
- naśladuje ruchy i ćwiczenia wykonywane przez nauczyciela z zakresu motoryki dużej i małej,
- ćwiczy mięśnie posturalne i motorykę kończyn górnych podczas zabaw ruchowych,
- rozwija zmysły poprzez ćwiczenia słuchowe i dotykowe,
- rozwija integrację sensoryczną,
- wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe,
- wykonuje zadania motoryki małej i ruchy precyzyjne,
- reaguje ruchowo na bodźce słuchowe i dotykowe (wiatr),
- wykonuje ćwiczenia z elementami jogi dla dzieci poprzez samodzielne i pomysłotwórcze aktywności ruchowe,
- rozwija umiejętność utrzymywania równowagi,
- utrzymuje wybraną pozycję ciała w bezruchu,
- oddycha miarowo, celowo wydłużając kolejne wdechy i wydechy.
Emocjonalny obszar rozwoju. Dziecko:
- okazuje troskę wobec samego siebie i przyrody podczas leniwych spacerów,
- wyraża entuzjazm podczas ćwiczeń ruchowych,
- okazuje cierpliwość przed wykonaniem zadania w odpowiedniej kolejności,
- wspiera inne dzieci w wykonywaniu ćwiczeń,
- wyraża ekspresję emocjonalną podczas wykonywania mandali leśnych,
- uspokaja się i relaksuje po wysiłku.
Metody i techniki:
- przytulanie drzew,
- kąpiele leśne,
- zabawa ruchowa,
- ćwiczenia pamięci,
- pogadanka, dyskusja, prezentacja,
- samodzielna interpretacja dzieła,
- burza mózgów,
- ćwiczenia na koncentrację uwagi,
- gry zespołowe i w parach,
- zabawa naśladowcza,
- zabawa słuchowa,
- ścieżka sensoryczna,
- praca plastyczno-techniczna,
- gimnastyka z elementami jogi dla dzieci,
- zabawa na orientację,
- ćwiczenia oddechowe,
- relaksacja.
Narzędzia, materiały:
- koce i/lub poduchy do siadania,
- wiersz M. Litwinow pt. „Leśne człap-człap”,
- ilustracje: leśnej ścieżki, liści, słońca, kory, kwiatów, nory, lisa, sowy, leśnika, ptaka leśnego (np. dzięcioła), żołędzi, grzybów, domu i drzew oraz sarny, jelenia, jeża, wiewiórki, wilka, zająca, jagód i poziomek, motyli, mrowiska, strumienia, ulicy, orła,
- żołędzie i kasztany,
- ilustracje z mandalami.
PIGUŁKA WIEDZY DLA NAUCZYCIELA:
- mindfulness to trening uważności, ćwiczenie umysłu,
- to stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego doświadczamy w chwili obecnej,
- nawiązuje do różnych technik medytacyjnych,
- jest świadomym kierowaniem uwagi na to, czego doznaje się w danej chwili – TU I TERAZ,
- jest doświadczaniem stanu obecnego bez zastanawiania się nad tym,
- wspiera wyciszanie emocji i myślenia,
- polega na odbieraniu świata bez zniekształcających poglądów,
- redukuje stres, wspiera w radzeniu sobie z trudnymi emocjami, wspiera w walce z depresją, uzależnieniami czy zaburzenia odżywiania, zaburzeniami lękowymi, bezsennością, redukuje zmęczenie, apatię, rozdrażnienie, cierpienie przez chroniczne doświadczanie bólu,
- względem dzieci (najmłodszych, również tych w wieku przedszkolnym) uczy sztuki koncentracji, rozwija umiejętność relaksowania się, uspokajania się, uczy czerpania energii z życia, wspiera w rozwijaniu umiejętności cieszenia się z drobiazgów, rozwija współczucie, uczy cierpliwości, pomaga w rozwoju pełni swoich możliwości, pozwala lepiej zrozumieć siebie, rozwija umiejętność odczytywania własnych emocji, buduje odporność na stres, poprawia umiejętności społeczne,
- dorośli (rodzice i nauczyciele) również uczą się panowania nad emocjami, redukują rozdrażnienia, stres, mają większy dostęp do zasobów osobistych, wzmocniają swoje poczucie własnej wartości, doświadczają porządku i poczucie równowagi w zabieganym dniu, uspokajają się, wyciszają, relaksują, otrzymują możliwość spotkania samej/samego ze sobą, doświadczają zwiększającej się świadomości w decyzyjności,
- przynosi najlepsze efekty, gdy praktykowana jest codziennie, nawet przez kilka minut,
- w pracy z dziećmi warto pamiętać, że pierwszy relaks trwa chwilę, nie warto skupiać się na presji idealnego wyciszenia, mindfulness to też zabawa, nie każdy pomysł na ćwiczenie jest dobry w dany dzień, warto podążać za energią dzieci,
- podczas praktyki uważności mówimy o sprawstwie: kontrolujesz swój oddech, wzmacniasz mięśnie, kształtujesz pozytywne myśli, życzysz jak najlepiej innym, panujesz nad emocjami, codzienne spotkania ze swoją sprawczością wzmacnia poczucie własnej wartości, buduje pewność siebie i kreuje wyobrażenie samego siebie jako osoby, która ma siłę oddziaływania; ten fenomen mindfulness wpływa równomiernie na poczucie własnej wartości dorosłych, młodzieży, jak i na najmłodszych,
- badania wykazały, że już po 8 tygodniach regularnych ćwiczeń zaobserwowano zmiany w strukturze mózgu, takie jak: rozrost hipokampu (pamięć, reakcje emocjonalne), zmiany w korze przedczołowej (logiczne myślenie, podejmowanie decyzji, uczenie się) czy skurczenie ciała migdałowego (system walki, ucieczki i znieruchomienia).
Grupy wiekowe: starsze przedszkolaki.
Przebieg zajęć:
Wiosna oddycha już pełną „piersią” leśnej fotosyntezy. Przeprowadź proponowany scenariusz w lesie lub w parku. Weźcie koce lub poduchy, na których będziecie mogli usiąść. Znajdźcie dogodne miejsce do zajęć. Na przywitanie poproś uczestników...
Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...