
Schematy Pracy

Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...
DZIEŃ PISARZA
Cel ogólny zajęcia: Wsparcie całościowego rozwoju w trakcie zajęć dotyczących zawodu pisarza, jego pracy i dzieł.
Cele operacyjne: Doświadczenia w obszarach rozwojowych.
Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:
- ćwiczy motorykę dużą i małą,
- wykonuje ruchy naśladowcze,
- rozwija koordynację wzrokowo-ruchową i słuchowo-ruchową.
Emocjonalny obszar rozwoju: Dziecko:
- kształtuje pozytywny stosunek i wyraża podziw dla pisarzy,
- poznaje wszechstronne możliwości zawodu pisarza,
- dostrzega pozytywne aspekty pracy pisarza.
Społeczny obszar rozwoju. Dziecko:
- współpracuje w parze,
- współpracuje w małej grupie wykonując wspólne zadanie,
- samodzielnie organizuje swoją aktywność.
Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:
- poznaje aspekty pracy pisarza,
- rozróżnia słowo od zdania, rozumie ich znaczenie,
- tworzy historie na podstawie ilustracji,
- reaguje na nowe słowa,
- dopasowuje,
- uważnie słucha,
- uzasadnia swój wybór.
Techniki:
- zabawy naśladowcze,
- burza mózgów,
- szukanie z ćwiczeniem orientacji w przestrzeni,
- ćwiczenia z Chustą Klanzy,
- przestrzenna gra planszowa,
- tor przeszkód,
- relaksacja.
Narzędzia, materiały:
- wiersz pt. „Mały Pisarz” L. Sulima Cundziewskiego,
- małe ilustracje owoców (jabłka, gruszki, banany i truskawki),
- opcjonalnie wiersz „Na straganie” Jana Brzechwy,
- zdjęcia wybranych pisarzy z ilustracją ich najsłynniejszych bohaterów,
- Chusta Klanzy,
- karty z gry „Dixit”,
- czerwone i zielone pióra wycięte z kolorowych kartek w ilości zgodnej z ilością dzieci lub gotowe kolorowe piórka,
- zdjęcie (lub filmik) pióra w kałamarzu z atramentem oraz jak się nim posługiwano,
- kostka do gry (może być duża), znaczniki pól na dywanie, zadania ukryte pod polami w ilości zgodnej z ilością pól,
- ilustracje pokazujące pary przyjaciół w kopertach w ilości zgodnej z ilością dzieci,
- elementy do toru przeszkód, tj. pachołki, guma gimnastyczna, obręcze, tunel, hula-hop, szarfy,
- kartki i kredki,
- odznaki Młodych Pisarzy.
Grupa wiekowa: 6-latki
Przebieg zajęcia:
Dzieci chodzą po sali w rytm muzyki. Nauczyciel podpowiada, jak mogą się poruszać, np. jak motyle, jak ptaki, jak bociany, jak węże, itp. Kiedy muzyka cichnie dziecko wita się z najbliżej stojącym kolegą lub koleżanką, a następnie maluje na jego plecach to, co kojarzy mu się z tą osobą, np. słońce, kwiat, serce, auto, dom, nutkę, itp. Jak pisarz opisuje tę osobę za pomocą symbolu. Kiedy muzyka powraca kontynuujemy zabawę, kiedy cichnie ponownie dzieci się ze sobą witają w takim sam sposób.
Rozmowa z dziećmi o zawodzie pisarza. Czym się zajmuje? Na czym polega...
Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...