
Schematy Pracy

Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...
Propozycja zajęć prowadzonych metodą storytellingu w przedszkolu
Temat: Kosmiczne podróżne małych astronautów
Cel ogólny zajęcia: Wsparcie całościowego rozwoju podczas wspólnego tworzenia opowieści w temacie związanym z układem słonecznym, ciałami niebieskimi, kosmosem i podróżami międzyplanetarnymi.
Cele operacyjne: Doświadczenia w obszarach rozwojowych:
Poznawczy obszar rozwoju. Dziecko:
- uczy się i zapamiętuje nazwy oraz kolejność planet w układzie słonecznym,
- uczy się, czym są ciała niebieskie, orbity, komety i inne,
- dowiaduje się czym jest i na czym polega zjawisko grawitacji,
- prawidłowo identyfikuje polecenie z ruchem,
- kreatywnie i samodzielnie wymyśla i prezentuje ruchy taneczne,
- rozwija twórcze myślenie,
- ćwiczy koncentrację uwagi i pamięć,
- uważnie słucha,
- odpowiada na pytania na temat wysłuchanego wiersza,
- poprawnie wskazuje i rozróżnia elementy wiersza,
- uzasadnia swój wybór, analizuje i wyciąga wnioski, rozwiązuje problemy,
- porównuje, wskazuje cechy wspólne i różnice,
- trenuje skupienie i koncentrację, rozwiązuje problemy,
- zapamiętuje sposób wykonywania ćwiczeń,
- rozwija inteligencję ruchową,
- rozwija inteligencję przestrzenną,
- rozumie proporcje i odnosi je do wartości ciał niebieskich układu słonecznego,
- rozwija kreatywne i odkrywcze myślenie,
- uspokaja oddechy podczas ćwiczenia wymagającego dodatkowej koncentracji.
Fizyczny obszar rozwoju. Dziecko:
- orientuje się w obszarze własnego ciała podczas zabaw ruchowych i tanecznych,
- wykonuje ćwiczenia podczas zabaw ruchowych,
- naśladuje ruchy i ćwiczenia wykonywane przez nauczyciela z zakresu motoryki dużej i małej,
- ćwiczy mięśnie posturalne i motorykę kończyn górnych podczas zabaw ruchowych i tanecznych,
- wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe,
- oddycha miarowo, celowo wydłużając kolejne wdechy i wydechy,
- rozwija umiejętność utrzymywania równowagi,
- wykonuje ćwiczenia z zakresu rozwijania integracji sensorycznej,
- wykonuje ćwiczenia gimnastyczne z elementami jogi dla dzieci,
- wykonuje ćwiczenia ruchowe wymagające współpracy w duecie, grupie i zespole,
- wykonuje zadania motoryki małej i ruchy precyzyjne,
- obserwuje i samodzielnie analizuje zmiany możliwości swojego ciała.
Emocjonalny obszar rozwoju. Dziecko:
- wyraża ekspresję podczas zabaw o charakterze tanecznym i muzycznym,
- okazuje troskę wobec samego siebie i innych podczas zabaw,
- wyraża entuzjazm podczas ćwiczeń ruchowych w duecie, grupie i zespole,
- okazuje cierpliwość przed wykonaniem zadania w odpowiedniej kolejności,
- wspiera inne dzieci w wykonywaniu ćwiczeń,
- uspokaja się i relaksuje po wysiłku.
Społeczny obszar rozwoju. Dziecko:
- naśladuje zachowania społeczne nauczyciela,
- współpracuje w grupie w trakcie zadań grupowych i zespołowych,
- wyraża troskę o innych podczas zachowywania ciszy w trakcie ćwiczeń relaksacyjnych i oddechowych,
- uczy się przyjmowania roli w grupie,
- rozwiązuje problemy w zespole,
- wspiera rówieśników we wspólnych zadaniach,
- dba o jak najlepsze wykonanie zadania w duecie, grupie i zespole,
- ćwiczy i bawi się dbając o przestrzeganie zasad fair-play.
Metody i techniki:
- zabawa taneczna,
- zabawa ruchowa,
- ćwiczenia oddechowe,
- ćwiczenia pamięci,
- pogadanka, dyskusja, prezentacja,
- burza mózgów,
- samodzielna interpretacja dzieła,
- tor przeszkód,
- ćwiczenia integracji sensorycznej,
- zgadywanka,
- zabawy ruchowe w parach,
- gimnastyka z elementami jogi,
- relaksacja.
Narzędzia, materiały:
– ilustracje, filmy, zdjęcia, makiety lub inne formy przedstawienia Układu Słonecznego z wyszczególnieniem każdej z planet oraz Słońcem, ewentualnie Księżycem,
– duże wydrukowane słowa planet Układu Słonecznego,
– 8 krzeseł,
– głośnik,
– nagranie piosenki „W Układzie Słonecznym” NutkoSfery CeZika,
– skakanki lub gumy gimnastyczne,
– film prezentujący stan nieważkości, astronautów w rakiecie kosmicznej, kiedy nie działa grawitacja,
– balony, po jednym na każdego uczestnika,
– ilustracje lub zdjęcia wspomnianych elementów przygotowania kosmicznego, tj.: dziecko rozmawiające z kimś w innym kraju, dziecko, które się bawi, pływa, biega, nurkuje, dziecko, które chętnie coś opowiada w przedszkolu, małego naukowca, pilota samolotu, dziecko, które leży na hamaku, spaceruje z psem lub relaksuje się w inny sposób, a także logo NASA i kilka zdjęć prezentujących ten instytut naukowo-szkoleniowy oraz jedzenie i picie niezdrowych produktów, zmęczenie podczas długiego oglądania telewizora lub grania na komputerze/konsoli, człowiek palący papierosy, itp.,
– gumy do skakania, gumy gimnastyczne, krzesła, ławki, pachołki, skakanki, koce, materace, maty do ćwiczeń,
– pomponik, piłeczkę ping-pongową, jabłko lub piłkę do tenisa, piłkę do piłki ręcznej, piłkę do piłki nożnej,
– 10 obręczy hula-hup, pięć w jednym i pięć w drugim kolorze,
– utwór muzyczny „Marsz Imperialny” z filmu „Gwiezdne Wojny”,
– kosmiczna muzyka relaksacyjna,
– apaszka.
PIGUŁKA WIEDZY DLA NAUCZYCIELA:
– 3 maja obchodzimy Dzień Słońca oraz Dzień Kosmosu,
– Słońce jest największym ciałem niebieskim w naszym układzie słonecznym i jest aż 109 razy większe od Ziemi,
– Słońce tak naprawdę nie jest żółte, a bardzo jasno białe – za zmianę koloru odpowiada nasza ziemska atmosfera,
– w Kosmosie jest więcej gwiazd (nie planet!) niż wszystkich ziaren piasku na ziemi (więcej niż miliard bilionów!),
– gwiazdy, które widzimy na niebie to obraz sprzed wielu lat, gdyż oddalone są od nas w tzw. latach świetlnych, więc jeżeli jakaś gwiazda leży od Ziemi 100 lat świetnych to, co widzimy na niebie jest obrazem sprzed 100 lat, ale działa to w obie strony, jeżeli obserwuje się ziemię 7 lat świetnych od punktu obserwacji można oglądać na żywo rok, w którym dzieci przychodziły na świat!,
– Kosmos ma swój zapach – przypomina rozgrzany...
Propozycja zamieszczonej bajki włącza do zajęć dowolną lalkę lub...